Arvoisa rouva puhemies! Tässä ja kaikissa muissakin keskusteluissa vihreät vastustavat sitä, että säästöjä on kohdistettu opiskelijoihin. Nyt kannattaa kuitenkin muistaa, että opiskelemalla asianomainen ihminen parantaa työllistymisennustettaan, parantaa palkkaennustettaan ja parantaa työn mielekkyysennustettaan. Ei se voi olla mitenkään väärin, että opiskelija opiskeluaikaisen toimeentulonsa osin itse rahoittaa ottamalla lainaa, jonka valtio takaa. Toinen asia: Kaikki oppositiossa tietysti puhuvat siitä, miten työttömyysturvan lapsikorotukset on poistettu ja se on väärin. Ymmärrän tämän näkökohdan, mutta kertokaa te minulle, miten päästä eroon siitä kannustinloukusta, että lapsiperheiden vanhempien, varsinkaan yksinhuoltajien, ei kannata ottaa vastaan pienipalkkaista työtä, kun sosiaaliturva antaa enemmän. [Pia Lohikosken välihuuto] Miten tämä kannustinloukku poistetaan, ellei siihen lapsikorotukseen saa puuttua?
Ben Zyskowicz
KOKHelsingin vaalipiiri