Kiitokset, arvoisa puhemies! Todellakin viitattiin tähän sukupolvivastuulakiin, jota tulevaisuusvaliokunnassa on yhdessä tehty. Uskon, että nuorison tulevaisuudenuskon romahtaminen kyllä ihan meitä jokaista täällä järkyttää, ihan poliittisesta laidasta laitaan. Siksi jokainen puolue, oli hallituksessa tai oppositiossa, on osallistunut tämän lakialoitteen valmisteluun, jossa siis valtiovalta sitoutuu lain tasolla huolehtimaan sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ja tulevien sukupolvien oikeudesta. Se ei ratkaise asioita, mutta se on työkalu, se on signaali tästä salista, eduskunnasta, meiltä päättäjiltä siitä, että me todellakin sitoudumme pitkän aikavälin tavoitteisiin, jotka ovat tulevaisuudelle hyväksi. Tarkoitus on, että huomenna voidaan alkaa kerätä nimiä tähän lakialoitteeseen, ja ryhmänjohtajat ovat luvanneet, että suosittelevat sitä kaikille ryhmissään, joten olen tästä kiitollinen. Mitä mieltä ollaan ministeriaitiossa: kannatatteko tätä aloitetta?
Timo Harakka
SDPHelsingin vaalipiiri