Elisa Gebhard
Elisa Gebhard
SDPHelsingin vaalipiiri

Arvoisa puhemies! Olen hyvin pettynyt, joskaan en yllättynyt, siitä, että hallitus ei nyt tunnu ollenkaan tunnistavan omaa vastuutaan siinä, että nuorten työttömyys on lisääntynyt räjähdysmäisesti ja nuorten epävarmuus elämässä on lisääntynyt. Tosiasia on se, pääministeri Orpo, että teidän vahtivuorollanne nuoret kärsivät aivan ennätysmäisestä työttömyydestä. Uusin VM:n katsaus osoittaa, että työllisyys on itse asiassa jälleen kääntynyt laskuun. Hallitus on monin eri keinoin helpottanut työntekijöille potkujen antamista, mutta olisiko jo aika myöntää, että nuorisotyöttömyys ei sillä vähene? Pääministeri Orpo, olisiko aika myöntää, että hallituksen toimet työntekijän aseman heikentämiseksi eivät ole ratkaisu vaan pikemminkin ne syventävät tilannetta, jossa nuoret kokevat aivan liikaa epävarmuutta?