Antti Kurvinen
Antti Kurvinen
KESKVaasan vaalipiiri

Arvoisa rouva puhemies! Olimme edustaja Lindénin kanssa samassa paikassa perusturva-asioita ja sosiaaliturvaa miettimässä. En tiedä, johtuuko siitä vai muusta, että ajatukset kulkevat vähän samaan suuntaan. Varmaan teillä on hyvää tahtoa, ja minusta oli hyvä, että ministeri Poutala sanoi, ettei kukaan varmaan tarkoituksella halunnut köyhdyttää lapsia, mutta tähän teidän politiikka on johtanut. Se on vain tosiasia. Ja kyllä verkkaisia nämä toimenpiteet ovat olleet tämän kriisin syvyyden huomioon ottaen. Joudun nyt muutaman kriittisen kommentin antamaan työministerille. Ensinnäkin kyllä tosiasia on se, että kun me elämme juhannusviikkoa, niin työpaikoilla on jo ratkaistu, otetaanko kesätyöntekijöitä vai ei, ja kyllä ne paikat on jo jaettu. Kyllä nyt en usko, että enää tällaiset hyvääkään tarkoittavat toimet johtavat mihinkään. Ne ovat suoraan sanottuna poseerausta. Joudun sanomaan nyt ikävästi, että näihin toimiin olisi pitänyt ryhtyä kolme, neljä, viisi kuukautta sitten. Miksi ei ole ryhdytty? Ja sitten, puhemies, ihmettelen kyllä työministerin asennetta siinä, maksetaanko mieluummin julkisia varoja ihmisille kotiin, että nuoret ovat työttöminä, vai työllistetäänkö heitä sitten vaikka julkiselle sektorille. Kyllä keskustan mielestä on parempi se, että työllistetään vaikka julkiselle sektorille, kuin se, että maksetaan kotona olosta ja se passivoituminen siellä on käynnissä.

Antti Kurvinen — 16.06.2026 | Paljon Puhetta