Arvoisa puhemies! Hanhipaimenista suojametsästykseen — jälleen kerran erinomainen ja maalaisjärkinen esitys hallitukselta. Huomionarvoista on, että joka kevät suomalaiset veronmaksajat maksavat valkoposkihanhien ylilennosta miljoonia euroja, jopa useampia euroja per peltoja tuhoava hanhi. Valkoposkihanhikannat ovat todella suuria. Suomessa oli yli puoli miljoonaa yksilöä tänä keväänä, joten on sanomattakin selvää, että EU:n harjoittama suojelu on täysin ylimitoitettua. On todellakin aika saada järkeä valkoposkihanhen aiheuttamien vahinkojen ennaltaehkäisyyn, ja vieläpä niin, että hanhen saa sitten käyttää ruuaksi ampumisen jälkeen eikä sitä tarvitse kuopata. Esityksessä valkoposkihanhi ja merimetso, joka puolestaan aiheuttaa valtavia haittoja kalataloudelle, lisätään metsästyslaissa mainittuihin riistalajeihin ja samalla rauhoitetaan ympäri vuoden, suojametsästys kuitenkin mahdollistaen. — Kiitos tästä.
Jenna Simula
PSOulun vaalipiiri