Pia Viitanen
Pia Viitanen
SDPPirkanmaan vaalipiiri

Arvoisa herra puhemies! Todellakin tässä esityksessä parannetaan kotitalousvähennystä väliaikaisesti, niin ikään parannetaan työmatkavähennystä sekä korotetaan työnantajan tarjoamien liikunta- ja kulttuurietujen enimmäismääriä. Täytyy sanoa, että minä kyllä kannatan, puhemies, näitä esityksiä. [Oikealta: No hyvä!] — Eikö niin, että hyvä näin? Minä kannatan todellakin näitä esityksiä. — Täytyy sanoa, että on ihan ilahduttavaa, että hallitus on tässä tullut SDP:n linjoille. Nimittäin mehän olemme tässä jo siitä asti, kun hallitus leikkasi kotitalousvähennystä, esittäneet sen parantamista, perustelleet sitä muun muassa sillä, että naisvaltaisia yrityksiä voidaan tukea tätä kautta hoiva- ja hoito- sekä siivousavun kanssa, ja sitten tietenkin siinä on myös tämä rakennus- ja remonttipuoli olemassa. Samoin tämä työmatkavähennys: hallitushan heti ensi töikseen sitä leikkasi viime kauden tasosta, ja esitimme tässä matkan varrella ja kolmen vuoden ajan tämänkin osalta, että tätä voisi parantaa, ja hyvä — voiko tässä nyt sanoa, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan? — että olette tulleet sitten SDP:n linjoille. Silloin kun olemme tässä matkan varrella eri vuosina esittäneet näitä asioita, kotitalousvähennystä, työmatkavähennystä, niin hallituksen riveistä on kyllä raivokkaasti vastustettu näitä SDP:n esityksiä ja kerrottu, että ei nyt tarvita tällaisia, ja taas kerran huonoja esityksiä, SDP:llä ei ole vaihtoehtoja, mutta nyt sitten parista näistä vaihtoehdoista on hallituskin ottanut kopin, ja hyvä niin. Haluan sanoa henkilökohtaisesti tähän, että mielestäni myös tämän kulttuuri- ja liikuntaedun parantaminen on äärimmäisen hyvä toimenpide. Se lisää paitsi fyysistä myös henkistä huoltovarmuutta näinä päivinä, ja uskon, että sillä voidaan myös saada aikaan tietynlaista työllisyyttä, koska kuitenkin liikunta-alan yrittäjät, kulttuurialan toimijat voivat sitä kautta sitten saada lisää asiakkaita, ja tätä kautta voi myös taloudelle olla tästä ihan hyvää seurausta. Puhemies, vielä ehkä yksi asia tästä kotitalousvähennyksestä. Tämä on vähän sellainen oma lempilapseni, josta olen kyllä pitkään puhunut: Kun puhutaan nyt tässäkin yhteydessä, että kotitalousvähennyksen kautta näitä remontteja tuetaan, hyvä niin, niin olen jo pitkään pohtinut, ja olemme SDP:nkin vaihtoehtobudjeteissa nostaneet esiin, että voisi olla järkevää myös laajentaa tätä kotitalousvähennystä asunto-osakeyhtiöiden remontteihin. Nimittäin tällä hetkellähän omakotitaloihin voi tehdä kotitalousvähennyksellä laajempia remontteja, mutta asunto-osakeyhtiöihin eli kerros- ja rivitaloihin tyypillisesti tätä samaa vähennystä ei voida käyttää. Siksi jätän nyt tällaisen ajatuksen jyvän vielä sinne hallituksen riveihin, josko sitten tätä kotitalousvähennystä paitsi nyt parannetaan, niin voitaisiin tulevaisuudessa myös laajentaa. — Kiitoksia, arvoisa puhemies.

Pia Viitanen — 15.06.2026 | Paljon Puhetta