Tack, ärade talman! Jag har följt skarvens utveckling i Österbotten under över tio år, och utvecklingen har varit bedrövlig. Hanteringen av problemet måste jag nog säga har varit bedrövlig. Den längsta anhållan om undantagslov som jag har bevittnat är fem och ett halvt år. Tar ett ärende fem och ett halvt år i vår förvaltning, då måste vi se över lagstiftningen. Vi kan inte skylla på förvaltningen, utan det måste vara någonting som är fel i lagstiftningen när man inte får processerna att fungera. Under dessa år har jag varit på otaliga uppvaktningar både till tjänstemän och ministrar, och man har hänvisat till att man ska utveckla processerna i hanteringen. Fortfarande är det ogjort. Det här är ett lagförslag som är helt nödvändigt för att vi ska kunna hantera de skador som skarven gör på våra fiskevatten. Här kommer också äganderätten in: Råkar du ha en sommarstuga bredvid en holme där skarvarna bosätter sig, så sjunker värdet om inte till noll, så nära noll. Det är helt omöjligt att sälja en sådan tomt. — Tack.
Anders Norrback
RKPVaasan vaalipiiri