Tack, ärade talman! Det är en viktig proposition vi får, och jag vill tacka ministern och regeringen för det här. Jag hade själv förmånen att vara med i utvecklingen när vi gick med i EU, när ETT bildades och när vi värnade om vår salmonellastatus. Jag var också med när vi startade upp kalkonproduktion i större skala i Finland och vi sökte samarbetsparter ute i Europa. Det var fullständigt omöjligt. Man trodde inte på oss när vi sade hur salmonellafria vi skulle vara. Det visar att vår salmonellafrihet är någonting som vi ska värna om, någonting som är otroligt viktigt. När vi har sett att marknaden har utvecklats när det gäller försäkringar så som de har gjort, så är det inte annat än riktigt att staten griper in och hjälper till. Arvoisa puhemies! Tämä on aika mielenkiintoinen ratkaisu ongelmaan. Tässä puhutaan, että se on — mitä se on suomeksi, fond — mutta tämä on minun mielestäni vakuutusyhtiö, jonka tuottajat yhdessä perustavat. Kun markkinoilla ei ole saatavilla tällä hetkellä sellaista suojaa, mitä halutaan, niin ne ryhtyvät yhdessä toimiin. Salmonellan osalta ei ainoastaan tuottajia pitäisi kehua, vaan koko ketjua. Kyllä teollisuus ja teurastamot ovat koko ajan erittäin aktiivisia tässä asiassa. Tämä on minun mielestäni oivallinen ratkaisu ongelmaan, joka voi olla yksittäiselle tilalle erittäin haastava, jos salmonella iskee. — Kiitos.
Anders Norrback
RKPVaasan vaalipiiri